الثلاثاء، 25 أغسطس 2015

---قتلوك--- // بقلم الشاعر / على فياض البلصفورى // مجلة ~ فيتارة القلم الذهبي

---------قتلوك------------
قتلوك يا ياسين
ودمك على الأرض سايل
من كتر الجراح
الدمع من العبن سايل
سألت أنا سائل
قال لى أنا غريب
بس لعشق ياسين مايل
مال بختك يا ياسين
ودقت النار فى حشايا
قتلوك يا ياسين
أنتى روحى وأجمل حكايه
عميت عيونى يا ياسين
أتعلمت منك معنى الحنين
كرهت أنا كل الخاينين
اللى ما فى قلوبهم رحمه ولا دين
أنت كنت تحرس بلادى
ساكن فى نن العين وفؤادى
قتلوك يا ياسين
يا جمالك لما كنت تقول نشيد بلادى
كان الدمع يسيل من عينى
ويحن قلبى لعشقك يا بلادى
يحميكم يا أسود بلادى من كل عادى
دى مصر شاهده كل خطاكم
وقلبها دائما بيدعيلكم
يحميكم ربى من كل شر ينجيكم
قتلوك يا ياسين
وعلمك مرفوع بأذن رب العالمين
مهما عملوا المجرمين
دمك يا ياسبن على الأرض ما جف
يقول البطل أحنا رجال ما بنخاف
نفديكى يا مصر بأرواحنا
نفديكى يا مصر بأرواحنا
قتلوك يا ياسين
الشاعر / على فياض البلصفورى
قطرات الندى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق