الأحد، 28 يونيو 2015

** كتبت ** // بقلم الشاعر/ على فياض البلصفورى (قطرات الندى) // مجلة ~ فيتارة القلم الذهبي



---------- كتبت ------------

كتبت من حزنى عليكى

يا أم البلاد ربنا يحميكى

يا غاليه أنفاسى من جواكى

أنتى ملاك وأنا هايم فى هواكى

يشهد ترابك على أنك يا بلادى

نبض قلبى وروحى وكل حياتى



كتبت من حزنى عليكى

وقلت أأه أنا موجوع وأنا فيكى

وراحل فى يوم وأندفن فى أراضيكى

قولى يا غاليه كيف أنا أرضيكى

ما أنا الفقير ساكن بس جواكى

حى وميت ومش قادر أنساكى

وأضحى بعمرى لجل رضاكى

كتبت من حزنى عليكى

وأشرب المر و أتحمل

وأقسى على نفسى وأكمل

أنتى يا بلادى بيعشقك الكون كله

و أنا من عشقى ليكى بروحى أفديكى

يا حبيبتى وبغنى ليكى يا مصر ربنا يحميكى

ويحفظ رب العباد أسود أراضيكى

هم أقوى جنود الأرض بعمرهم يا غاليه يفدوكى

كتبت من حزتى عليكى

الشاعر/ على فياض البلصفورى



قطرات الندى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق