الأربعاء، 25 مايو 2016

طريق الأشواك....بقلم محمودصلاح السيد



((((طريق الأشواك))))
وأنا ليه كل ماأطلع خطوه لقدام 
ترجعني بعندك خطوتين ورا
الله يرحم زمان 
لما كنت بعلمك المشي لقدام 
وأشايلك على كفوفى لورجعت يوم ورا
دلوقت دهري أنحني ومبأتش أنا
دي مش شهامه منك ولامرجاله 
أه يانا تعبت أنا 
والله لولا الملامه 
وتحملى الأمانه 
لبعتك وقولت وأنا مالى أنا
الناس عقولها مخدره
مع أني فى حالى ماشي 
ومش غاوي منظره 
وماليش فى المظاهر والبهرجه
مع أني شايف ناس كتير 
بين الخلق ماشيه متكبره 
أعداء النجاح كتير 
فى كل حته متجمعين 
حلفين يقلبوها مجزره 
على كل شكل ولوان 
دي حاجه مسخره 
والناس السكره 
محدش سائل فيهم 
ولا لهم معبره
ياعيني على الزمان
الحلو ملوش مكان 
دي ناس متعفره
عايزين الناس تعيش 
بقلوب متكسره 
والوحش فى الناس يطيح
أوآمره ميسره
ماشي عوج فى عوج 
مقضى حياته قرصنه 
ولو أنتي ماشي عدل 
مكانك المزبله
بقلمي /محمودصلاح السيد 24/5/2016

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق