الثلاثاء، 27 يونيو 2017

لما جيت للدنيا دىه ؟؟؟؟؟؟ / الشاعر مصطفى رزق

لما جيت للدنيا دىه ؟؟؟؟؟؟
لما جيت للدنيا ديه ------------------------------------------------جيت وانا ببكى بواء
خرجت من العيشه الهنيه ------------------------------------ وجيت الى دنيا الشقاء
مكنشى ليه فى الاذيه ----------------------------------------- ولا كنت باتحمل بلاء 

وعلشان فرح الام بينا ------------------------------------------ ربك خلقنا كما يشاء

جيت وانا مغمض عنيه ------------------------------------------- وعنين امى للسماء
كنت حتة لحمه نيه ---------------------------------------------وامى غرقانه فى دماء

كنت ابتسم كانت بتدمع--- ------------------------------------- لكنه كان دمع الهناء
وجيت بطلق كانه مدفع ------------------------------------- ولما جيت راح فى الهواء
كنت باخد وهى تدفع ---------------------------------------كانت تخس وانا فى نماء
كانت بتاكل وانا اللى بشبع ---------------------------------------كانت بتشرب تسقينى ماء 
ولما تتعب كانك بتقطع ------------------------------------من جسمها بسكين شواء
ولو وصل التعب فيها لدرجه-------------- التضحيه باحدنا الى الفناء
يكون قرارها وفى الامر تقطع -------------------- ----------- ابنى يعيش وانا ثورالفداء

ولحظة ما قطعوا الحبل بينا --------------------------------------- اتوصل حبل العطاء
وكان اول لقاء ما بينا --------------------------------------كان حب جارف كما نهر ماء
كنت بانهل من حنانها --------------------------------------------كانى بانضح من اناء 
وكنت بارضع من لبنها -----------------------------------------كانه شهد وفيه الحلاء
كنت انام وهى تسهر ----------------------------------------وليل بطوله تشوف عناء

مابدل يا جاحد ما ليها تنهر ---------------------------------- وطى وبوس ليها الحذاء
كنت لما اتعب شويه -----------------------------------------------جرى تدينى الدواء 
وكنت لما ازعل شويه ------------------------------------- تفضل حزينه ضحا ومساء
ولو شافت حزن فى عنيه ---------------------------------- يكون قلبها فى حالة بكاء
كنت اشوف نفسى قصير --------------------------------وكانت تشوفنى كما الفضاء

علشان كده ربك امرها --------------------------------- تدوس على الجنه كما تشاء
وعلشان كده ربك امرنا -------------------------------------- منقلشى ليها الف وفاء

يا كل جاحد عى ابوك وامك -------------------------------- امته هتشفى من ده داء
يا كل مخاصم امته تتصالح -------------------------------- مع الفك وميمك والف وباء
وان كنت ليهم هتظل تمكر --------------------------------- ربك كبير قوى فى الدهاء
الشاعر /مصطفي رزق

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق