الأحد، 27 سبتمبر 2015

أنــا الغريــــب ...........بقلم الشاعر : الشافعي محمد الشافعي........مجلة فيتارة القلم الذهبي

أنــا الغريــــب
أنا الغريب في وطن غريب
ولا ليا صاحب ولاقريب
وأنا نفسي أعيش ويا الصحاب
والغربة خادتني من قرايبي ........
ومن صحابي وعن أحبابي .......
وعن الأهل بعدتني
وعن بلادي وكمان ولادي بعدتني
أنا نفسي أشوفهم وأقعد معاهم
وأنا جي طيفهم
وكمان بقول مشتاق اليكي .......
آيـــوه بــــلادي مصـــر الحبيبــــة ..........
والله ليكي في قلبي وحشـــة
وحشتني سماها وشمس في ضحاها
بصبـــــح عليهـــــا
وحشتنــي في ليلهــــــا
ووحشني كمان والله نيلهــــــا
**********************
أنا الغريب في وطن غريب
ولا ليا صاحب ولا قريب
أنـــا الغريـــــب
بنادي بلادي وأنادي صحابي .........
وكمان ولادي
أيوه بنادي يا غالين عليا ..........
قومــــوا تعالــــــوا ..........
أشوفكم بعيني لو حتى لحظة ..........
أو مرة تعالوا يا غالين عليــــا
وهاتوا معاكم لو بُق مَيــّـــةَ ............
من نيلنـــــا الحبيـــــب
وأللي بيجـــري والله في دمي
أشتقت ليكم ولميـــــة بلدنـــا
وانا نفسي أشرب من نيلنا شوية
وأنا لما هاشرب هارجع بسرعة
علشان أشوفكم وأتملى بيكم
أصل الغريب يفضل غريب
لو حتى عايش في جنـــــه لغيرنـــا
ودي نــــار بلدنــــا أحسن كتيـــر
من ألف جنــه وتكون لغيرنـــا
**********************
أنا الغريب في وطن غريب
ولا ليا صاحب ولا قريب
ورغم أني عايش أكيد في بلاد جميلة
وكمان نظيفة والكل فيها بيخاف عليها
لكن بلادي جمالها في روحها
وخفة ظلالها في جمال ولادها
وف عز المشاكل تطلع نوكاتها
وأنا عشت عمري ...........
بطوله غريب في بلاد بعيدة
ووتعبت منها ..........
وأنا نفسي أعود لوطني الحبيب
وأحس بحنينها وأتمتع بخيرها
********************
وأنا الغريب في وطن غريب
ولا ليا صاحب ولا قريب
وأنا نفسي أقول لكل واحد منا غريب
أرجع لوطنك أيـــوه لبلــدك ........
وأتعــــب عشانهـــــــا
وخـــدهـــا في حضنــــك
هتلقى بلادك تديـــك حنينهــــا
وتنعم بخيرها وتعيش قريب ..........
ويــا صحابــك ويـــا ولادك
وتبطل يا صاحبي كلمة غريب ........
وتبكـــي حزيـــن ..........
وتبطل تقول لا ليا صا حب ولا قريب .........
بــــلادك اهيــــــه
فاتحه ذراعها لاى غريب
آمـــال لوالادها هاتعمل آيه
بلادك ها تفـــرد جناحهــــــا
وتشيلهـــــم عليــــــــــه
وتغـــرق ولادهــــا ............
في خيرهــا الكتييييييييييير
أنـــا الغريــــب
وخلاص رجعت لحضن بلادي
لحضــــن وطنــــي
ومعندتـــش غريــــب
***************************
بقلم الشاعر : الشافعي محمد الشافعي
مرسى مطروح في : 26/9/2015

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق