الثلاثاء، 29 سبتمبر 2020

*-* _ .. جهــــــــر وســـــــــــر .. _ *-* & بقلم الشاعر / ياسر مرسي ( مصر ) & مجلة ~ قيثارة القلم الذهبي ~


 
*-* _ .. جهــــــــر وســـــــــــر .. _ *-* ________________________

أنا مش هقول في عنيك شعر
الشعــــــــــــــر نفسة قصاد عينيك
حـــــرف جـــــر
هقول كلام من جــــــــــوا قلبي
نفسي أقوله من زمان كنت بخبي
وكلامي حـــــر
أحساسي بيـك ماهــــوش كلام
في الغرام قلبي حسـه والســــلام
بقول وأقـــــر
لا دا أنت معنىّ كل شــــــــــوق
رقه ودلع والأصل عال والله فوق
حقك تتغــــر
سيبنى أغازلك بقىّ بطريقتي
من غير خجل والحاسدين نقولهم
للخلــــف در
من يوم ما شوفتك قلبي حبك
حاولت أقولك وقتها منعي صدك
أديتني أمـــر
نفسي أضمك أنـا بين ضلوعي
وتنشف دموعي ويكون خشوعي
بكفاية هجـــر
قرب هنا عليك بنادي ياودادي
سحرك أسرني وقتلني يا مـــرادي
عشقي ياجمر
شهد أنت فيك تَسكر شجوني
كأس من شفايفك يروي مجوني
نبيذ وخمــــــــر
ولو لاموني هـــــقول أرحموني
دا العشـــــق نار بلاش تظلموني
جهر وســـــــــــر
وأنا مش هقول في عنيك شعر
الشعــــــــــــــر نفسة قصاد عينيك
حـــــرف جـــــــر * **** *******
*-* _ ... بقلمـــــي .. _ *-*
ياســــــــ مرسي ــــــــــــــر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق